Banner ads: best practices

Als teamleader van ons creatief team, hoop ik steeds dat de doelgroep van onze klanten ook even stilstaat bij de professioneel opgemaakte advertentie ... Bij online advertising, waar we nog sneller informatie capteren, is het van groot belang dat de opmaak goed zit. Het is onze expertise om ervoor te zorgen dat jouw advertentie gezien wordt. Vroeger werd er héél veel gebruik gemaakt van bling-bling en flashy kleuren om onze aandacht te trekken ... Die tijden zijn gelukkig voorbij, want alles staat nu in het kader van de user experience.

Daarom vertellen we je graag meer over de best practices voor het opmaken van advertising banners. Het eerste wat je moet doen, is over je doelgroep nadenken en een paar vragen beantwoorden:

  • Wat is het doel van de advertisingcampagne, en hoe wil je dit meten?
  • Sta stil bij je doelgroep - gaat het om prospects of remarketing?
  • Heeft de gebruiker de website al bezocht? In welke fase van de verkoopcyclus bevindt de gebruiker zich?
  • Kunnen we een actie of event in de kijker zetten?
  • Waar worden de advertenties getoond?

Dit zijn slechts enkele punten om te bekijken, voordat we dus starten met de aanmaak van je banners. Hieronder vind je enkele guidelines voor statische banners. (We zullen later dit jaar de animated advertising behandelen.)


Schrijf duidelijke en consequente teksten.

De uitdaging is meestal om alle info te doen passen in de kleine advertentieformaten. De stelregel? Less is more. Denk na over een duidelijke boodschap die gemakkelijk te begrijpen is voor je doelgroep. Een headline gepaard met een duidelijke call-to-action (of CTA), is soms al voldoende. Hou er rekening mee dat je slechts enkele seconden tijd hebt om de aandacht van een gebruiker op jouw advertentie te vestigen. Zorg er dus voor dat jouw teksten gemakkelijk te lezen en te begrijpen zijn.

 

Bedenk een actiegerichte CTA (call-to-action).

De CTA moet het meest prominente onderdeel van je advertentie zijn. Je wilt uiteraard dat de doelgroep doorklikt. Een banner kan meerdere functies in de conversiecyclus vervullen. Misschien maakt je banner deel uit van een campagne gericht op pure naamsbekendheid. Misschien ziet iemand je banner een eerste keer en klikt hij er niet op, maar zal hij daarna wel rechtstreeks naar je website surfen. Toch moet elke banner een sterke CTA hebben.

    • Vermeldingen zoals: Schrijf nu in, Meer weten, Probeer gratis, Koop nu, ... werken meestal heel goed.
    • De CTA moet direct doorklikken naar jouw landingspagina waar je de actie kan terugvinden. Als je bijvoorbeeld een banner voor een gratis download van een whitepaper hebt, vermeld dan duidelijk 'download' in de CTA. En herhaal dit duidelijk op de landingspagina. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je bezoeker weer wegklikt.
    • Conversiegewijs zullen vage advertenties jouw gebruikers niet motiveren om actie te ondernemen. Wees dus zo duidelijk mogelijk.

 

Consistentie doorheen de verschillende ad channels is een must.

Een nieuwe klant heeft normaliter verschillende contacten nodig voordat hij een aankoop doet. Daarom moet je aandacht besteden aan de brand awareness - ervoor zorgen dat de doelgroep jouw product/bedrijf onthoudt. Zorg ervoor dat alle banners die je op de verschillende kanalen dezelfde look & feel hebben. Je branding moet overal dezelfde zijn: CTA-kleuren, lettertypes, visuals ... Brandingelementen die ook terugkomen op de landingspagina. Hieronder een voorbeeld hoe het moet: je krijgt dezelfde foto te zien op de banner en de landingspagina.

Vergeet je logo niet!

Als je midden in de creatie van een nieuwe advertentie banner zit, vergeet dan niet om het allerbelangrijkste te integreren in jouw opmaak: je logo! Als de gebruiker doorklikt op je advertentie, en hij komt op de landingswebsite, dan zou je nog kunnen zeggen dat er geen vuiltje aan de lucht is. Maar als je géén logo voorziet in je banner ads, en de gebruiker niet doorklikt, dan is de kans zeer klein dat hij jouw merk zal onthouden.

 

Gebruik goede afbeeldingen

Er zijn nogal wat bedrijven die onrealistische foto's gebruiken in hun banners. Ze stellen de zaken mooier voor dan ze zijn, alleen maar om die klik binnen te rijven. Dat is niet erg slim, want die bezoekers klikken toch onmiddellijk weer weg. Kies goede afbeeldingen die je product, dienst, merk duidelijk weerspiegelen. En die aanslaan bij jouw doelgroep: hoe oud zijn ze, zijn het mannen of vrouwen, wat interesseert hen? Heb je geen geschikte foto's? Koop dan stockfoto's aan.

    • We weten dat sommige stockfoto's inderdaad een zeer hoog 'stock-y' gehalte hebben ...met de typisch geposeerde foto's ... Het vergt dus wel wat zoekwerk om goed fotomateriaal te vinden.
    • Wij hebben goede ervaringen met sites zoals Stocksy en Adobe Stock. Hier kan je tegen een kleine vergoeding foto's aankopen die "echt" aanvoelen, met "echte mensen", in realistische situaties - geen modellen die poseren voor de camera.
    • Met subtiele trucs kan je de aandacht nog meer naar je CTA trekken. Het doel is om je gebruiker te laten doorklikken. Als je gebruik maakt van een foto, zorg er dan voor dat die de blik naar het meest belangrijke deel van de advertentie leidt. Dit kan bijvoorbeeld een hand, een blik in de juiste richting of een lichaamsbeweging zijn. Kies geen foto's die de aandacht van je CTA afleiden. Als je geen foto's met personen gebruikt, voeg dan subtiele vormen of lijnen in jouw opmaak om de aandacht meer op je CTA te vestigen.

Dit lijken eenvoudige en vanzelfsprekende tips, maar ze zijn voor ons de moeite waard om te herhalen - zorg dragen voor een consequente branding start namelijk met eenvoudige guidelines. Dit betekent zowel qua stijl (lettertype, kleur en afbeeldingen) als qua boodschap (tone of voice en CTA).

Offer dus nooit je consistente merktoepassing op voor een éénmalig creatief concept (zelfs als het een echt fantastisch concept is). Ofwel trek je dit idee door op al jouw kanalen, ofwel gebruik je het beter niet.

Branding en communicatie is een vak op zich. Schakel daarom altijd experts in die jouw investering maximaal zullen doen renderen. Bij Easybranding weten we wat werkt en wat niet werkt. Doe gerust een beroep op ons: we helpen je graag verder!

Wil je graag weten wat we voor jouw kunnen doen? Vraag naar de mogelijkheden: www.easybranding.be - info@easybranding.be

Over EASYBRANDING

EASYBRANDING is een full service grafisch bureau dat werkt vanuit Kortrijk. We zijn een persoonlijke aanspreekpunt voor onze klanten en zijn all-round inzetbaar. Wij begeleiden u van brainstorm tot afgewerkt product met een scherp oog voor service.

Contacteer ons

Over EASYBRANDING

Easybranding is een creatief bureau dat gespecialiseerd is in 360° branding. Onze dagdagelijkse missie bestaat erin onze doelgroep te inspireren en te adviseren om hun “brand experience” te verbeteren. We ondersteunen Sales & Marketing gedreven bedrijven, die een consistente branding willen realiseren doorheen alle online en offline momenten in hun ‘customer journey'. Onder onze klanten bevinden zich zowel kleine als middelgrote bedrijven die actief zijn in de bouw & projectontwikkeling, productie, farma, ICT, voeding, diensten, retail & logistiek. ​

Contact

EASYBRANDING
Doorniksesteenweg 61 - 0021
(2de verdieping)
8500 Kortrijk

T +32 56 22 36 64

info@easybranding.be

OPENINGSUREN
Maandag tot Donderdag 
08:00–12:30, 14:00–18:00
Vrijdag
08:00–12:30, 14:00–17:00
 

Volg ons