SEO-basics voor het bouwen van betere websites

Je zou misschien wel denken dat wij als "brand creators" niet wakker liggen van zoekmachine-optimalisatie (Search Engine Optimalisation, kortweg SEO) ... maar wat ben je met een mooie website als die niet converteert?

Een effectieve website bouwen vraagt dus meer moeite dan prachtige beelden verzamelen en een optimale gebruikerservaring nastreven. Naast kleuren, lettertypes en functies, willen we natuurlijk allemaal dat onze website gemakkelijk kan worden gevonden door bestaande en liefst ook nieuwe klanten.

We willen het luchtig houden, dus vandaar dit korte artikel met de basics over hoe je jouw SEO kan verbeteren. Na het lezen ervan zal je géén SEO-master zijn, maar aan het einde van het bericht zal je wel:

  • begrijpen wat SEO is
  • weten hoe Google indexeert en sites rankt
  • handige tips kennen die je meteen kunt inzetten voor jouw site


SEO-basics in een notendop

Als we een nieuwe website bouwen, krijgen we steevast de vraag: "Wanneer zal mijn website op Google beschikbaar zijn?"

We zullen dit eenvoudig uitleggen. De robots van Google indexeren het web op zoek naar nieuwe of geactualiseerde informatie en rapporteren het terug aan Google. De bots kijken naar woorden, opdrachten, ALT attributions, sitemaps, metabeschrijvingen, titel tags en andere elementen om deze dingen te associëren met jouw website. Deze resultaten worden verwerkt en door Google geïndexeerd als Google de inhoud kwaliteitsvol en relevant acht. Relevantie is dus het allerbelangrijkste criterium voor Google.

Dat klinkt eenvoudig, maar het is een delicate evenwichtsoefening om de juiste woorden op de juiste plaatsen te gebruiken zonder de gebruikerservaring en visuele elementen in het gedrang te brengen. Als web- en UX-designers hebben wij het vaak over het design ... Daarom vinden we het belangrijk om twee vliegen in één klap te slaan: een website die je huisstijl respecteert én beter vindbaar is.

 

 

7 SEO-tips voor non-professionals

Tip 1 - Bouw je sitestructuur

Een goed website-ontwerp begint met een logische, georganiseerde sitestructuur. Als gebruiker merk je dat onmiddellijk en ook een zoekmachine zal het opmerken. Bij het bepalen van de structuur, moet je je verplaatsen in je doelgroep: hoe willen zij jouw site ervaren? Bepaal altijd eerst de hiërarchie van je site vooraleer je begint te bouwen. Denk als gebruiker: hierdoor zal je de pagina's beter organiseren. De zoekmachines zullen ook gemakkelijker door je website kunnen scrollen. Gebruik sitemaps om je sitestructuur te publiceren.

Tip 2 - Gebruik sleutelwoorden in titels en hoofdstukken

Sleutelwoorden zijn de woorden en zinnen die een gebruiker het meest waarschijnlijk in zoekmachines typt. Zodra je bepaalt wat jouw doelgroep waarschijnlijk zal zoeken naar wat het doel van jouw website betreft, kan je die zoekwoorden en sleutelzinnen in de inhoud van de website verwerken, waardoor de zoekmachine de verbinding overbrugt.

Trefwoorden die in rubrieken en titels op een site staan, zullen waarschijnlijk eerst worden opgevraagd door zoekmachines. Daarom moet elke pagina en inhoud op je website een relevante titel of header hebben. Daarnaast is het belangrijk om je zoekwoorden op een organische manier te verwerken in de lopende tekst. Dit kan bijvoorbeeld ook door gebruik te maken van synoniemen.

Tip 3 - Plaats trefwoorden in metatags, URL's en paginabeschrijvingen

Een trefwoord in een metatag, paginaomschrijving of URL is meer waard dan wanneer je dat zelfde woord laat terugkomen in de tekst van je pagina. Google zoekt niet alleen woorden, maar ook de betekenis achter die woorden. Wat betekent dat zoekmachines hier een hogere score aan kunnen toekennen dan bijvoorbeeld op een paragraaf in een blogpost.

In een eerder bericht hadden we het al over hoe je metatags kunt gebruiken. Metatag-informatie verschijnt niet op je website, maar binnen de code van elke pagina. Met relevante zoekwoorden in deze beschrijvingen weten zoekmachines waar de pagina over gaat, waardoor het doel van je website duidelijker wordt.

Tip 4 - Voeg zoekwoorden in de inhoud toe

Terwijl zoekwoorden binnen de website-inhoud niet zo krachtig zijn als die in de rubriek en metatags, is het nog steeds belangrijk deze zoekwoorden op te nemen op een plaats die relevant lijkt en organisch gelezen wordt. Je kan bijvoorbeeld interne links gebruiken om inhoud te koppelen aan andere inhoud binnen je site en externe links leggen.

Bovendien kan het bouwen van een link met behulp van trefwoorden de SEO van je webpagina aanzienlijk beïnvloeden. Dit is eigenlijk een eenvoudig toe te passen trucje. Je kan interne links leggen om inhoud te koppelen aan andere inhoud binnen je site. Of je kan externe links bouwen via blogs en je inhoud zo meer credibiliteit geven.

Tip 5 - Gebruik Open Graph

Open Graph geeft je meer controle over je socialmediaberichten door toe te laten dat je zelf de titel, afbeelding en beschrijving kan aanpassen. Zoekmachines kunnen open grafiekdata gebruiken om te leren waar de pagina over gaat. Dit artikel toont je hoe je jouw open grafische eigenschappen kunt openen en aanpassen.

Tip 6 - Voeg een sitemap toe

Jouw sitemap lijkt op je sitestructuur, omdat het de omtrek van je websitehiërarchie vertegenwoordigt. Waarom is het toevoegen van een sitemap belangrijk? Als dit in de vorm van een XML-bestand gelinkt wordt aan je website, dan kan jouw structuur herkend worden door zoekmachines, bots en gebruikers.

Sitemaps worden meestal georganiseerd in een hiërarchie die de relatie tussen de verschillende pagina's op je website laat zien. Deze korte gids voor sitemaps biedt je een paar tips en tricks over de planning en het creëren van een goede sitemap.

 

 

Tip 7 - Gebruik gratis Google-services

Er is geen betere manier om SEO-mogelijkheden te benutten dan de zoekmachinereus zelf in te schakelen. Google biedt een verscheidenheid aan kwaliteitsvolle SEO-tools die jouw website de geoptimaliseerde boost geven die hij nodig heeft.

Smaakt naar meer?

Als SEO nog steeds als Chinees klinkt, dan zijn wij er als jouw branding guide. We kunnen je helpen om SEO te begrijpen en je adviseren over het optimaliseren van je website. SEO is niet alleen een goed idee, het is nodig om je website succesvol te maken. Als je niet zeker bent of jouw website de juiste SEO-technieken bevat, geef dan een seintje. We vertellen je graag wat beter kan! www.easybranding.be - info@easybranding.be

Over EASYBRANDING

EASYBRANDING is een full service grafisch bureau dat werkt vanuit Kortrijk. We zijn een persoonlijke aanspreekpunt voor onze klanten en zijn all-round inzetbaar. Wij begeleiden u van brainstorm tot afgewerkt product met een scherp oog voor service.

Contacteer ons

Over EASYBRANDING

Easybranding is een creatief bureau dat gespecialiseerd is in 360° branding. Onze dagdagelijkse missie bestaat erin onze doelgroep te inspireren en te adviseren om hun “brand experience” te verbeteren. We ondersteunen Sales & Marketing gedreven bedrijven, die een consistente branding willen realiseren doorheen alle online en offline momenten in hun ‘customer journey'. Onder onze klanten bevinden zich zowel kleine als middelgrote bedrijven die actief zijn in de bouw & projectontwikkeling, productie, farma, ICT, voeding, diensten, retail & logistiek. ​

Contact

EASYBRANDING
Doorniksesteenweg 61 - 0021
(2de verdieping)
8500 Kortrijk

T +32 56 22 36 64

info@easybranding.be

OPENINGSUREN
Maandag tot Donderdag 
08:00–12:30, 14:00–18:00
Vrijdag
08:00–12:30, 14:00–17:00
 

Volg ons