Verouderde blogposts? Zo verliest je content geen waarde.

Het eerste wat ons opvalt bij het lezen van een blogbericht? De datum! Als het een oude post is, dan klikken we weg. Wat vroeger één van je best presterende blogs was, scoort nu dus helemaal niet meer. Ook Google is hier mee verantwoordelijk voor: de ranking van je content in Google valt weg, en bezoekers (zoals wij dus) klikken weg. Maar wat kan je er aan doen? Hieronder bezorgen we je enkele praktische tips om oude publicatiedatums van je blogcontent niet tegen je te laten werken.


Nieuwe content zal steeds beter scoren dan oude publicaties.

Hoe belangrijk ís de publicatiedatum van je blogposts eigenlijk? Of anders gezegd, de versheid van je content? De kwaliteit van je content - en dus ook je content freshness - is heel belangrijk. Daarover zijn SEO-specialisten, bloggers en inbound marketeers het intussen wel eens. 

Google wil zijn gebruikers geen verouderde content voorschotelen. Daarom tuimelen artikelen die jaren geleden gemaakt en gepost zijn, vaak naar beneden in het zoekresultaat – ten voordele van recentere artikelen over hetzelfde onderwerp. Kijk maar even mee naar deze grafiek van MOZ

 

Maar ook voor bezoekers is de publicatiedatum een belangrijke factor om te bepalen of een blogbericht correcte informatie bevat. Als je op zoek bent naar informatie over SEO en rankingfactoren van Google, lees jij dan nog een artikel uit 2009? Als wij online research doen, checken we meestal onmiddellijk de datum van publicatie. 

Google biedt bij het geavanceerd zoeken zelfs een filter om enkel te zoeken naar pagina's die 24 uur tot één jaar geleden voor het laatst zijn geüpdatet. Het moge duidelijk zijn: de publicatiedatum van je blogposts is belangrijk.

 

Wat kan je doen met je oude blogberichten?

We krijgen als brandingstudio, vaak de vraag wat er moet gebeuren met oude blogberichten op een verouderde website. Onze klanten vragen of ze die content nog moeten behouden en wat ze met de publicatiedatum moeten doen.

Wel, het is helemaal niet erg als je oudere artikelen op je blog hebt - zelfs al is de informatie wat gedateerd. Je wilt per slot van rekening ook een archief hebben. En daarmee laat je net zien dat je de ontwikkelingen in jouw markt op de voet volgt én je al een hele tijd met je vak bezig bent. Spelers die al een tijdje meedraaien in het vak, zijn geloofwaardiger.

Je best presterende posts, die veel bezoekers naar je blog halen, of de topics waarrond jij vooral wil communiceren, die wil je wel actueel houden. Ga daarom actief met je content om en update belangrijke posts die ouder dan twee jaar zijn.

 

Publiceer je beste posts opnieuw

Als je jouw best scorende content wil voorzien van een recente datum, plan dit dan eenvoudig door in je CMS (in het voorbeeld hieronder: Sitemanager) de publicatiedatum van je blogpost aan te passen naar vandaag. Het artikel wordt dan opnieuw gepubliceerd als het meest recente bericht in je blogoverzicht.

 

Enkel de publicatiedatum van je blog aanpassen? Gemiste kans.

Voor Google zal dit niet voldoende zijn om jouw bericht een echte boost in de ranking te geven. De zoekmachine kijkt niet alleen naar de publicatiedatum, maar ook naar het aantal aanpassingen van de content en de aard daarvan. 

Maar even los van Google: wij brand marketeers denken vanuit bezoekersstandpunt. Zij zijn niet gebaat bij oude content die je steeds maar herkauwt. Uiteindelijk gaat dit ten koste van de waarde die je als blog te bieden hebt.

Grijp de herpublicatie van je content dus meteen ook aan om deze te optimaliseren. Dat hoeft echt geen uren te duren. Aanpassingen die je kunt doen, zijn bijvoorbeeld:

  • Vernieuw de titel en intro
  • Kies een nieuwe invalshoek
  • Optimaliseer de on-page SEO
  • Voeg informatie toe, herschrijf hier en daar een paragraaf
  • Controleer of alle links het nog doen en voeg nieuwe links toe
  • Zorg voor nieuwe visuals met een frisse uitstraling
  • Sluit het artikel af met een nieuwe(re) en relevante CTA

Promoot daarna je geactualiseerde artikel alsof het gaat om een nieuwe blogpost. Deel ‘m op social media, stuur hem mee met de nieuwsbrief.

Het artikel zal nieuw verkeer, verse commentaren en extra inkomende links opleveren. Google pikt dit op en je artikel zal hoger in het zoekresultaat worden geplaatst. Win-win!

 

Valkuil: let op de permalinks.

Zorg ervoor dat de link van je bericht (je permanente link dus) hetzelfde blijft als je het opnieuw publiceert. 

Waarom dat belangrijk is?

Als je bestaande content een nieuwe URL krijgt, dan komt dat stuk op een ander adres te staan. Met een paar vervelende gevolgen:

  • De autoriteit die je met je oude pagina hebt opgebouwd, ben je kwijt. En ja, dat kan je oplossen. Je moet uiteraard een redirect leggen naar je nieuwe url (en dan neem je weer het merendeel van die SEO-autoriteit mee)
  • De social sharing die je oude content heeft ontvangen, ben je meestal kwijt. De tellers staan weer op nul in de sharingknoppen bij je content. Twitter en andere media doen daar helaas lastig over.
  • Inkomende links die verwijzen naar de oude pagina, zonder een redirect te plaatsen, lopen dood. Slecht voor je gebruikers én voor Google.

Daarom kies je van bij de start best niet voor een permalink-structuur, waarin de publicatiedatum deel wordt van de url van een bericht. Doe je dat wel, dan verandert de datum in de permalink als je een artikel opnieuw publiceert. En dan heb je dus een nieuwe url. Een voorbeeld hiervan zie je in volgende link:

Kies liever een permalink-structuur op basis van berichttitel, zoals wij meestal doen:

Dat is de meest zoekmachinevriendelijke optie die nog een groot voordeel biedt: je permalink kan altijd hetzelfde blijven. In het Smart Webdesign Platform van Sitemanager, waar Easybranding erkend reseller van is, kan deze structuur correct opgebouwd worden.

 

Vermijd dubbele content

Een andere optie is je oude content te laten staan én een nieuw bericht te schrijven. Geef je nieuwe content dan een facelift om dubbele content te voorkomen. Kies voor een actuele invalshoek, geef het verhaal een andere titel, intro en meta description, voeg informatie toe en herschrijf het artikel grondig. En plaats een link naar het nieuwe artikel in je oude blogpost.

Beter voor je lezers, en dus ook beter voor Google.

 

Geen publicatiedatum, geen goed idee

Je ziet het vaak: er wordt gewoon géén publicatiedatum getoond bij een post. Of soms wordt de datum weggehaald bij artikelen ouder dan één jaar.

Een afwezige publicatiedatum roept mogelijk irritatie op bij de bezoeker. Je bedrijf kan zelfs slordig, ondeskundig of onbetrouwbaar overkomen. Zonde van al je harde werk! In de meeste gevallen is het dus een best practice om boven je blogartikel een datum te zetten. 

Wil je weten hoe blogs en content voor jou kunnen werken? Vraag naar onze content pack, en ontdek hoe jij met jouw website de juiste leads kan aantrekken, capteren en omzetten in klanten: www.easybranding.be - info@easybranding.be

Over EASYBRANDING

EASYBRANDING is een full service grafisch bureau dat werkt vanuit Kortrijk. We zijn een persoonlijke aanspreekpunt voor onze klanten en zijn all-round inzetbaar. Wij begeleiden u van brainstorm tot afgewerkt product met een scherp oog voor service.

Contacteer ons

Over EASYBRANDING

Easybranding is een creatief bureau dat gespecialiseerd is in 360° branding. Onze dagdagelijkse missie bestaat erin onze doelgroep te inspireren en te adviseren om hun “brand experience” te verbeteren. We ondersteunen Sales & Marketing gedreven bedrijven, die een consistente branding willen realiseren doorheen alle online en offline momenten in hun ‘customer journey'. Onder onze klanten bevinden zich zowel kleine als middelgrote bedrijven die actief zijn in de bouw & projectontwikkeling, productie, farma, ICT, voeding, diensten, retail & logistiek. ​

Contact

EASYBRANDING
Doorniksesteenweg 61 - 0021
(2de verdieping)
8500 Kortrijk

T +32 56 22 36 64

info@easybranding.be

OPENINGSUREN
Maandag tot Donderdag 
08:00–12:30, 14:00–18:00
Vrijdag
08:00–12:30, 14:00–17:00
 

Volg ons