Home   /    Blog

Dé stijlgids voor een minimalistische merkidentiteit

Bedrijven hebben vaak het vooroordeel dat je merkidentiteit een complexe aangelegenheid moet zijn. Maar wie heeft er in de steeds veranderende zakenwereld nog tijd voor ingewikkeld? Simplicity is key! We presenteren je dan ook met veel trots onze stijlgids voor een minimalistische merkidentiteit. Weg met alle verwarring en ingewikkeldheid, hier leggen we de nadruk op wat écht telt: een branding met een duidelijke focus.

1. Stel je waarden voorop

Voordat je ook maar begint te praten over het visuele aspect van je merkidentiteit (bv. lettertypes, kleuren, afbeeldingen…), dien je eerst na te denken over de waarden van je bedrijf. Alleen zo bekom je een brand identity die jouw organisatie vertegenwoordigt. Vragen als ‘Wat zijn de waarden van je bedrijf”, ‘Welke waarden hebben concurrenten waarmee je niet geassocieerd wenst te worden’ én ‘Hoe wil je dat mensen jouw onderneming, product of dienst omschrijven?’ helpen je hierbij op weg. 

Het beantwoorden van dit soort vragen vergemakkelijkt het maken van keuzes omtrent het visuele aspect van je merkidentiteit. Wil je bijvoorbeeld dat jouw bedrijf een stoer imago heeft, dan kies je niet voor een sierlijk lettertype. Kortom: eenmaal je jouw waarden hebt vastgelegd, is het eenvoudig om te beslissen of een specifiek idee hand in hand gaat met jouw onderneming.

2. Eenvoud is de sleutel

Bedrijven denken vaak dat hun merkidentiteit spectaculair moet zijn om gedenkwaardig te zijn. Niets is minder waar; een complexe branding slaagt er vaak niet in om cruciale doelen als ‘direct herkenbaar’, ‘makkelijk te interpreteren’ en ’tijdloos’ te bereiken. De key is dus om het simpel te houden. 

Klanten verwachten dat je ’to the point’ bent en houden niet van ingewikkeldheid. Een gecompliceerde brand identity interesseert hen niet, wat ze willen weten is dat jij hen hét beste product of dé meest geweldige dienst kan bieden om hen het leven makkelijker te maken/ hun probleem op te lossen.

3. Kijk naar je concurrenten

Als je tijd wil besparen bij de creatie van een merkidentiteit, is het van cruciaal belang om wat aandacht te besteden aan de logo’s en waarden van je concurrenten. Op die manier voorkom je dat je na de ontwikkeling van jouw gloednieuwe merkidentiteit plots merkt dat je creatie teleurstellend veel lijkt op dat van andere bedrijven in de sector. Met andere woorden: hebben een heleboel merken een blauw logo, opteer dan voor een andere kleur die jou memorabel(er) maakt. Opvallen is veel krachtiger dan erbij horen. Omdat andere merken voor een bombastische of complexe branding kiezen, betekent niet dat jij hetzelfde moet doen.

4. Test, test, test

Eens je jouw gloednieuwe merkidentiteit op punt hebt gezet, is het belangrijk om de reacties van je klanten af te toetsen. Een ‘soft launch‘ kan hierbij helpen. Op die manier is het mogelijk om, vóór de officiële lancering van je nieuwe branding, na te gaan of de beslissingen die je hebt genomen in de smaak vallen of bepaalde reacties opleveren. Toch meteen alles de wijde wereld insturen? Dan is het raadzaam om stapsgewijs veranderingen door te voeren, zodat je in staat bent bij te houden wat wél en niet heeft gewerkt. Als je alles in één keer aanpast, is het moeilijker om te weten welke elementen verantwoordelijk zijn voor positieve of negatieve reacties. 

5. Hou het kosteneffectief

Branding is een enorm onderscheidende factor. Maar: het is van belang een commercieel hoofd op je schouders te houden én te beseffen dat jouw nieuwe merkidentiteit een pak minder kosteneffectief wordt naarmate de tijd en middelen die je eraan spendeert. Uiteraard is het cruciaal om geen overhaaste beslissingen te nemen en goed na te denken over jouw branding, maar het is niet de bedoeling dat jouw project je meer kost dan het ooit kan opleveren aan inkomsten. Dus: probeer deze valkuil te vermijden door het beslissingsproces zo vlot mogelijk te laten verlopen én zaken niet onnodig ingewikkeld te maken.

Heb je ook nood aan wat professionele ondersteuning om je marketing en branding naar een hoger niveau te tillen? Bezorg ons hier meer info en dan kijken we samen wat we voor jou kunnen betekenen!

Hulp nodig bij het opbouwen van jouw identiteit?
Wij begeleiden je graag van A tot Z.

Nieuws

Easybranding werd overgenomen

Easybranding was ‘born to brand’. Al krijg je vanaf nu ‘a brand new feeling’. Op 1 juni 2022 werden alle activiteiten van Easybranding overgenomen door Hummingbirds uit Kortrijk.

Lees nieuwsbericht