Home   /    Blog

Outsourcing grafisch ontwerp, de voor- en nadelen

Laat jouw huisstijl nog veel te wensen over? Je hebt bijvoorbeeld al maanden plannen om jouw social media banners eens op te frissen, maar het komt er simpelweg niet van. Veel bedrijven hebben het gewoon te druk of hebben niemand die ervaring heeft met grafische opdrachten. Het outsourcen van jouw grafische opdrachten kan dan een oplossing zijn. In dit artikel bespreken we vooral de voors en tegens van grafische outsourcing.

Outsourcing van grafische opdrachten?

Het uitbesteden of outsourcen van grafische opdrachten is het extern onderbrengen van de verantwoordelijkheid voor (een deel van) de grafische uitvoering. Bijvoorbeeld het hele ‘print’ gedeelte uit handen laten nemen door een externe grafische partner. Er zijn verschillende redenen om dit te doen, bijvoorbeeld het in huis halen van meer expertise of capaciteit, maar wat zijn de voor- en nadelen?

Wat verbeter je met grafische outsourcing?

Dingen gedaan krijgen – Veel bedrijven hebben maar beperkte ervaring met bepaalde marketingactiviteiten. Op zich geen probleem, maar dit heeft vaak een verlammende werking omdat mensen ‘bang’ zijn het fout te doen. Door kennis en ervaring ‘in te kopen’ krijgt jouw organisatie het vertrouwen om dingen gedaan te krijgen.

Kennis en ervaring toevoegen – Waar moet je beginnen? En hoe werkt dat dan precies? Waar lopen we allemaal tegenaan? Terechte vragen, maar ook vragen die makkelijk op te lossen zijn door iemand met kennis en ervaring erbij te betrekken. Jouw organisatie leert het klappen van de zweep kennen en jij kan vertrouwen op resultaat.

If you do what you always did, you get what you always got.

Frisse blik – Wij hebben het vaak over de ‘oogkleppen’ die mensen vanzelf op hebben als ze langer binnen een organisatie actief zijn. Ze zien simpelweg de kansen niet meer! Iemand met een frisse blik kan alles een enorme boost geven.

Stok achter de deur – Een externe partij houdt jou ook scherp! Zij moeten natuurlijk zorgen voor resultaat en hebben jou daarvoor nodig. Wees dus niet verbaasd als ze jou ineens achter de broek aan gaan zitten met de vraag waarom zaken blijven liggen.

Hoe zit grafische outsourcing in elkaar?

Medewerkers zijn merk-werkers –  Jouw belangrijkste vertegenwoordigers zijn natuurlijk jouw medewerkers, medewerkers zijn jouw merk, daarom ook wel ‘merk-werkers’ genoemd. Marketing medewerkers focussen zich op het bewaken van de gewenste identiteit en de uitvoering van het communicatieplan. Versterkt hen daarom met een grafische partner.

Het kost geld – Het outsourcen van grafisch werk kost natuurlijk geld, maar in de praktijk is dat veel minder dan het in dienst nemen van een goede ontwerper. En dan is het vaak ook nog maar de vraag of je de beste graficus kan aantrekken die zowel ervaring heeft in print als in web. Daarnaast heeft marketing natuurlijk maar één doel, meer verkoop realiseren. Je moet je daarom niet afvragen wat het kost, maar vooral wat het je gaat opleveren.

Er is een aanloopperiode – De organisatie en de externe grafische partner moeten elkaar leren begrijpen om tot de optimale samenwerking te komen. Na een goede introductie kunnen beide partijen met elkaar lezen en schrijven en hoeven veel zaken niet eens meer gezegd te worden. Maar dit is wel een investering die je moet maken.

In de praktijk blijkt grafische outsourcing erg goed te werken. Bedrijven halen hoogwaardige expertise in huis zonder dat zij de focus op hun core business verliezen en dat werpt vaak snel zijn vruchten af.

Easybranding werkt voor een aantal bedrijven die hun grafische opdrachten aan ons toevertrouwen. Na een korte inwerkperiode zijn de eerste resultaten een feit. Bovenal is de positieve energie van belang, van zorgenkindje wordt de marketing ineens weer leuk en ziet zelfs de sales er het nut van in.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? We vertellen het graag. 

Hulp nodig bij het opbouwen van jouw identiteit?
Wij begeleiden je graag van A tot Z.

Nieuws

Easybranding werd overgenomen

Easybranding was ‘born to brand’. Al krijg je vanaf nu ‘a brand new feeling’. Op 1 juni 2022 werden alle activiteiten van Easybranding overgenomen door Hummingbirds uit Kortrijk.

Lees nieuwsbericht