Na een high-level intakegesprek met de CEO en bedrijfsleider van een snelgroeiende KMO werd ik geïnspireerd voor dit artikel. Ik wilde een blogartikel schrijven over de misvattingen en valkuilen van een merkstrategie. Het doel van onze meeting was hun rebranding- en herpositioneringstraject in kaart te brengen, rekening houdend met de missie en visie van het bedrijf.
Veel ondernemers zijn geneigd deze stap over te slaan, waardoor ze belangrijke informatie missen over de sterkte(s) van hun eigen bedrijf. Als branding consultant stel ik me dan ook de vraag hoe je in dat geval jouw waarden extern kan overbrengen naar je klanten toe?
Valkuil 1: Het belang van perceptie in je merkstrategie
De enige juiste definitie om als merk strateeg ‘branding’ te definiëren, is dat branding gaat over iemands intuïtieve perceptie van jouw merk. Ik bekijk dit vanuit het standpunt dat het jouw klanten zijn die een verhaal ophangen over jouw bedrijf, diensten of producten. Het is eigenlijk hun standpunt over jouw merk en dat is waar ‘branding’ over gaat.
Een merk is de reputatie van een bedrijf, maar dan wel eentje die je niet zelf creëert. Je beïnvloedt enkel de manier waarop klanten over je bedrijf denken. De buitenwereld beslist wie jij bent en waar jouw bedrijf voor staat vanuit hun persoonlijke denkpatroon.
Valkuil 2: Volledige controle over de branding van je bedrijf?
Voor de consument is jouw merk een product waar ze een bepaald gevoel bij hebben. En dit ontstaat door verschillende ervaringen. Dit gevoel komt voort uit de visuele elementen waarmee ze in contact komen (zoals je website, logo, social media,…).Daarnaast zijn er ook nog vele kleine touchpoints of momenten waarop er een contact ontstaat.
Hoe jij als bedrijf omgaat met een klacht of een probleem is daar een mooi voorbeeld van. Ook dit wordt namelijk gedreven vanuit je merkstrategie. Je merk is dus niet jouw logo. Als je dus nog steeds denkt dat je branding iets is dat je voor de volle 100% kan controleren, dan ben je al verloren nog voor je van start gaat.
Valkuil 3: Ken jij jouw bedrijfs- en marketingdoelstellingen?
Als bedrijfsleider moet je dus starten met je doel, je purpose of je ‘why’. De ervaring leert ons echter dat veel CEO’s en managers het doel van hun bestaansrecht als bedrijf niet kennen. Ze weten niet hoe ze consequent vanuit de kern van hun verhaal moeten ondernemen. Hoe kan je dan het uitvoerend management, de verkoop, de marketing, de HR en alle afdelingen van jouw bedrijf op één lijn krijgen? Hier wringt het schoentje. Als bedrijven niet in staat zijn om het intern eens te worden over hun doel, hoe kan je dan betekenisvolle relaties aangaan via je merk?
Valkuil 4: Je merk is niet in één dag gebouwd
Het uiteindelijke doel als ondernemer is om alles wat je doet af te stemmen op je merkdoel. We zien vaak dat marketing managers de fout maken om branding als een kortetermijninspanning te zien. Laat dit nu voor eens en altijd duidelijk zijn: branding is het krachtigst op lange termijn. Door consequent vanuit je langetermijndoelen te ondernemen kan je, als je het goed doet, zelfs je concurrenten volledig van de kaart vegen.
Valkuil 5: Zorg ervoor dat iedereen begrijpt waar je merk voor staat
Onze jarenlange ervaring leert ons dat de grootste problemen zich vaak intern voordoen bij bedrijven. Onvoldoende communicatie en overeenstemming tussen de bestuursleden over wat de strategie is. Dit kan leiden tot het falen van de implementatie en zorgt ervoor dat jouw bedrijf je merkstrategie niet uitstraalt.
Laat dat nu ook de reden zijn waarom wij al onze trajecten starten met een high-level brainstorm over de merkstrategie van je bedrijf. Een goede merkstrategie gaat hand in hand met een duidelijk en helder idee over het doel van jouw bedrijf.
Definieer je merk zodat het begrijpbaar is voor iedereen, op een manier dat je een eenvoudig idee kan uitvoeren. Zorg ervoor dat iedereen begrijpt waar je merk voor staat. Een simpele tip die zelfs de meest complexe organisaties helpt hun merkstrategie te implementeren.
Uiteindelijk wil je dat alle verschillende afdelingen in je bedrijf in staat zijn om te connecteren met je identiteit. Je wil dat ze dit elke dag opnieuw op een positieve manier uitstralen naar je klanten toe. Dit maakt de cirkel rond omdat het net jouw klanten en andere externe partijen zijn die jouw merk maken tot wat het is.
Onthoud heel goed: alle belangrijke zaken in het leven hebben tijd nodig om te groeien. Zo gaat dat ook met de groei van jouw merk.