Hoe kan je een huisstijl of identiteit laten opvallen? Door gebruik te maken van een mooie typografie natuurlijk! Dit is trouwens één van de meest effectieve manieren (naast kleurgebruik) om als merk een herkenning op te bouwen. Daarom vinden wij het dé absolute noodzaak om op de hoogte te blijven van de laatste lettertype trends.
Een herkenbaar lettertype kan niet alleen uw boodschap overbrengen, maar ze roepen in veel gevallen ook een visuele emotie op. Fonts kunnen vreugde, angst, creativiteit en veel meer andere gevoelens uiten… Voor jullie misschien een leuk detail, maar voor ons een wereld van verschil als dit correct wordt toegepast.
Laten we de trends eens bekijken wat we volgend jaar mogen verwachten, zodat jullie deze in uw eigen ontwerpen kunnen toepassen.
7 lettertypes die in blijven in 2019
- Vette lettertypen
- Minimale sans serif-fonts
- Nostalgische vintage fonts
- Script fonts
- Contour lettertypen
- Serif-fonts met een hoog contrast
- Unieke handschriften
1. Vet lettertype
In 2019 zullen extra dramatische en opvallende lettertypes het heel goed doen, en vooral stijgen in populariteit bij ontwerpen die een statement moeten achterlaten. Deze typografische superhelden domineren ontwerpen als het belangrijkste element en zijn een voor de hand liggende keuze als je wilt dat je bericht opvalt. Vetgedrukte lettertypen zorgen ervoor dat uw logo overal goed overkomt. Posters en flyers zijn van op een afstand zichtbaar, en uw website barst hiermee van persoonlijkheid.
2. Minimaal schreefloos lettertype
Maak kennis met de introverte tegenhanger van de gedurfde font dat we hierboven toegelicht hebben: de eenvoudige schreefloze fonts (dat zijn lettertypen zonder schreef, dus bevatten geen voetjes op de hoek van elke letter). Dit blijft in 2019 de absolute favoriet voor minimalistische ontwerpen. Dankzij hun eenvoud zijn deze lettertypen ongelofelijk gemakkelijk om mee te werken als ontwerper. Onderschat deze fonts niet: ze mogen dan wel “eenvoudig” zijn, maar kunnen enorm krachtig overkomen als ze op de juiste manier gebruikt worden. Eenvoudige schreefloze fonts maken ontwerpen luchtig en zacht met een gevoel van kalmte en rust. Deze fonts zal je vaak zien in advertenties die ruimte laten, anders loop je het risico dat je hun charme wegneemt.
3. Nostalgisch vintage lettertype
Hoe meer we in de toekomst duiken, hoe aantrekkelijker het verleden wordt. Dat geldt voor mode, interieurontwerp…en ja ook voor grafisch ontwerp. Het is dus geen verrassing dat we in 2019 veel lettertypen zullen zien die het verleden imiteren en proberen te heroveren. Met behulp van een vintage lettertype kan een logo of een verpakking er plots heel anders uitzien. Als je de moderne wereld een nostalgisch tintje wilt geven, dan is deze stijl echt iets voor jou.
4. Script lettertype
Script fonts zullen nooit verouderd zijn. Ze imiterende de vloeibaarheid van het handschrift en zijn gebaseerd op de elegante lettervormen van kalligrafie. Scriptfonts zijn enorm geëvolueerd en komen in 2019 in veel verschillende vormen en stijlen. Ze kunnen klassiek of eigenzinnig zijn, maar ook serieus of speels. Als het gaat om script lettertypen, dan kan alles dit jaar! Welke stijl je ook kiest, het visuele resultaat van deze font wordt steeds gevuld met een gevoel van verwondering.
5. Contour lettertype
Of je nu je header wilt pimpen, of een titel wilt highlighten…met de contour font kan je een boodschap op een luchtige manier benadrukken. Outline fonts zullen overal opduiken in 2019. Hun moderne, industriële uitstraling zorgt ervoor dat merken er volwassen uitzien. Je zal deze terugvinden in allerlei verschillende vormen en maten: groot of klein, gewoon of vet, gecomprimeerd of cursief, rustiek en handgemaakt of strak en scherp.
6. Serif-fonts met een hoog contrast
De hoog contrast font laat een indruk na doordat deze zo vet is, maar is toch elegant door de serif. Deze fonts zullen in 2019 ook heel veel opduiken en herkend worden door hun hoger contrast. Voor mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn: de opgaande slag van een letter is meestal dunner dan de neerwaartse slag. Deze fonts overdrijven dit verschil waardoor het effect van het contrast ontstaat. Dit beetje drama maakt ze erg gewaagd en fancy, en zie je veel terug in mode of creatieve omgevingen.
7. Unieke handschriften
We hebben ondertussen zoveel gesproken over echte lettertypen, maar laten we niet vergeten dat ook handschriften terug populair worden. Op maat gemaakte typografie is charmant, uniek en speciaal omdat je ze niet overal tegenkomt. Ook grotere merken realiseren dit, waardoor 2019 ongetwijfeld het jaar wordt van de unieke en onderscheidende lettertypen Deze met de hand ontwikkelde fonts kunnen alles aan: elke vorm en grootte, elke stijl. Maar het belangrijkste is dat je hiermee altijd iets unieks en op authentieks krijg. Door een uniek handschrift voeg je simpelweg een enorme hoeveelheid persoonlijkheid toe aan uw merk of product.
2019: het jaar dat alles mogelijk is
Net als elk jaar willen creatievelingen over de hele wereld grenzen verleggen, creëren en opnieuw uitvinden! Voor volgend jaar mag je een beetje van alles verwachten – van subtiel tot vet, handgeschreven tot elegant …(en alles daartussen).
Het belangrijkste is dat de font het persoonlijk karakter van het product, merk of bedrijf benadrukt in perfecte harmonie met de persoonlijkheid waarvoor het wil bestaan.
Wil je zelf ook een persoonlijk ontwerp maken met een trendy typografie? Onze ontwerpers zijn klaar voor uw vraag.