“De gustibus non est disputandum”, oftwel: over smaken en kleuren valt niet te twisten. Een gezegde zo oud als de straat, maar wel eentje die je, zeker in de wereld van branding en design, gerust met een korreltje zout mag nemen. Over smaken zullen we het hier niet hebben, maar kleuren? Daar mag al eens over gediscussieerd worden, zeker wanneer ze toegepast worden op een merkidentiteit.
Uit onderzoek blijkt dat het visuele aspect van een product invloed heeft op het koopgedrag van de consument. De vormgeving en de verpakking is daar een deeltje van, maar ook kleuren zijn daar onlosmakelijk mee verbonden. “Kleuren brengen steeds een bepaalde perceptie met zich mee,” vertelt Karen, senior brand designer bij Easybranding. “Zo zal je bijvoorbeeld een kamer waarin gebruik gemaakt wordt van felle, levendige kleuren helemaal anders ervaren dan een zwart geschilderde ruimte. Ook bij een merkidentiteit is dat niet anders. Als ondernemer wil je door middel van je merkidentiteit een bepaald gevoel opwekken bij klanten en één manier om dat te doen, is door zorgvuldig gekozen kleuren aan je merk te koppelen.”
Het ene kleur is het andere niet: emotionele associaties
Het spreekt voor zich dat er bij verschillende mensen andere gevoelens en associaties naar boven komen bij het zien van een specifieke kleur. De kleurenpsychologie stelt echter vast dat er wel degelijk sprake is van globale, emotionele associaties bij kleuren. “Warme kleuren zoals rood, geel en oranje roepen op tot actie, terwijl koude kleuren zoals blauw, groen en paars eerder inspelen op een gevoel van zekerheid,” aldus Karen. Of een kleur al dan niet als warm of koud bestempeld wordt, is echter lang niet de enige factor die een invloed heeft. “Rood wordt vaak geassocieerd met liefde, kracht en passie, terwijl groen dan weer gelinkt wordt aan duurzaamheid en rust,” gaat Karen verder. “Merken die als praktisch, solide en intelligent ervaren willen worden? Die gaan voor een neutralere kleur zoals zwart of grijs.”
Hoe kies ik kleuren die bij mijn merkidentiteit passen?
Een kleur kiezen voor je merk gewoon omdat de kleur in kwestie aanleunt bij je persoonlijke voorkeuren, da’s duidelijk niet zo’n goed idee. Je denkt best eerst goed na over hoe je je wil positioneren en kiest daarna kleuren die je bedrijfscultuur vertegenwoordigen. “Het gaat erom dat je klanten een bepaalde connectie moeten hebben met het merk en kleur is absoluut één van de zaken die hier een invloed op heeft,” zegt Karen. “Een doordachte positionering zorgt ervoor dat je doelgroep je ziet staan en dat je gepercipieerd wordt zoals jij het wil. Om echt effectief te zijn, moet de gekozen kleur ook consequent gebruikt worden in je visuele communicatie. Denk maar aan je huisstijl en je logo, maar ook je website en sociale media. Door dit te doen beginnen mensen na een tijdje een kleur te associëren met een merk en da’s natuurlijk het ultieme doel,” besluit Karen.
Je logo gewoon je favoriete kleurtje geven? Denk verder dan je neus lang is.
Een uitstekend voorbeeld daarvan is het Nederlandse Coolblue. Al jaren lang gebruiken zij consequent hun kenmerkende cyaankleur doorheen alle communicatie: van de website tot de bestelwagens en zelfs hun verpakkingen.
Worden bepaalde kleuren vaker dan andere gebruikt voor logo’s?
De absolute winnaar op vlak van logo’s is blauw. “Blauw wordt gezien als fris, zakelijk, schoon, kalm en loyaal en wordt dan ook vaak gebruikt door bedrijven die zich situeren binnen de zakelijke dienstverlening, maar ook bijvoorbeeld binnen de bankwereld,” legt Karen uit. “Een betrouwbaar imago uitstralen is voor hen één van de hoofddoelen en dan blijkt blauw een prima keuze te zijn.”
Groen straalt rust en puurheid uit, maar wordt ook vaak geassocieerd met duurzaamheid, gezondheid en natuur. Bedrijven die zich als ecologische speler op de markt willen positioneren, zijn niet bang van wat groen in hun logo, iets wat McDonald’s eind 2009 ook toegepast heeft. Omdat de fastfoodketen af wilde van het ongezonde imago waarvoor het al decennia lang bekend stond, werd het kenmerkende rood toen ingeruild voor een nieuw, groen logo.
Oranje logo’s proberen ten slotte in te spelen op een jong en enthousiast imago, maar geven ook onrechtstreeks aan betaalbaar te zijn. Denk hier bijvoorbeeld aan een Easyjet of een ING: mooie voorbeelden van merken die zich willen profileren als vooruitstrevend en tegelijkertijd betaalbaar.
Het belang van primaire en secundaire kleuren voor je merk
Bij het creëren van een merkidentiteit kiezen de meeste brands voor een primaire kleur die ze consequent gebruiken, maar nemen ze er ook een tweede, secundair kleur bij dat bij voorkeur wat contrasteert met het primaire kleur. “Ook hier kunnen we daar opnieuw een schoolvoorbeeld van terugvinden bij Coolblue,” vertelt Karen. “Als primaire kleur kiest het bedrijf resoluut voor het typische blauw, dat mooi in contrast staat met het felle oranje van hun secundaire kleur. Met de warme, oranje tint wil Coolblue vooral aanzetten tot actie, wat bijvoorbeeld heel erg duidelijk is op hun website. Alle call-to-actions worden letterlijk in het oranje weergegeven. Een duidelijker voorbeeld bestaat er niet.”
Verschillende contrasterende kleuren uitkiezen kan aan de hand van een kleurenwiel. Twee kleuren die tegenover elkaar liggen worden ook wel complementaire kleuren genoemd, maar er kunnen ook nog een pak meer combinaties gemaakt worden. Wil je je kennis van het kleurenwiel eens uittesten aan de hand van een interactieve game? Surf dan zeker even naar https://color.method.ac/. Je vindt er een leuke tool om beter te begrijpen hoe kleuren elkaar in verhouding staan tot elkaar.
Wil jij ook aan de slag gaan met de ontwikkeling van het design van je merk? Lees dan zeker onze blog over hoe de merktest je hier verder bij kan helpen. Heb je ook nood aan wat professionele ondersteuning om je marketing en branding naar een hoger niveau te tillen? Geef ons gerust een belletje en dan kijken we samen wat we voor jou kunnen betekenen!