Home   /    Blog

Hoe je in tijden van corona het heft in eigen handen neemt met een gloednieuw en aangepast concept

In tijden van corona zagen veel ondernemers zich genoodzaakt creatieve oplossingen te bedenken om hun zaak draaiende te houden. Hoeve De Blauwpoorte, een bruisende eventlocatie in het Kortrijkse, werd plots geconfronteerd met een lege agenda, terwijl de zomer nochtans heel wat voor hen in petto had. Met de hulp van Easybranding werd op heel korte termijn een volledig nieuw concept in het leven geroepen, om zo een vervelende situatie om te vormen tot iets positiefs.

Over Hoeve De Blauwpoorte

Hoeve De Blauwpoorte is een prachtig gerestaureerde eventlocatie in Heule waar zowel privé- als bedrijfsevenementen plaatsvinden. Tania Huys, de eigenares van de vroegere omwalde vierkantshoeve, en dochter Sarah Kemseke vormen er sinds 2018 de drijvende krachten achter menig succesvol event. Door specifiek weg te blijven van standaardformules en in te zetten op belevenissen proberen ze er telkens opnieuw concepten te creëren, geheel op maat van iedere klant.

“Door erop toe te zien dat er slechts één feest per dag op ons domein georganiseerd wordt, slagen we erin elk feest een exclusief en geheel eigen karakter te geven,” aldus Sarah Kemseke, organisatorische duizendpoot bij Hoeve De Blauwpoorte. “Mensen komen bij ons voor dat tikkeltje meer en wij doen er dan ook alles aan om alle verwachtingen in te lossen én te overtreffen.”

Improvise, adapt, overcome: een gloednieuw concept op zeer korte tijd

Door de gevolgen van de coronacrisis en de daarmee gepaarde maatregelen zag het team van Hoeve De Blauwpoorte de in de zomer nochtans zo bruisende agenda in één klap volledig leeglopen. “Van de ene dag op de andere moesten we net als vele andere horecazaken de deuren dicht doen. Waar voor cafés en restaurants door de overheid voor ‘oplossingen’ werd gezorgd, bleef het voor evenementenlocaties zoals die van ons verdacht stil,” vertelt Sarah. Het werd duidelijk dat het heft eerder vroeger dan later in eigen handen genomen zou moeten worden. Stil blijven zitten en niets doen was om voor de hand liggende redenen geen optie en dus werd er bij Hoeve De Blauwpoorte in een sneltempo gezocht naar een waardig alternatief.

Voorbeeld van signalisatie voor zomerconcept Bleu Fine Food

“In plaats van gewoon een zomerbar op te richten, kozen we ervoor om verder in te zetten op waar we goed in zijn: het creëren van concepten waarbij belevenis centraal staat,” zegt Sarah. “Door samen te werken met onze vaste partners voor catering, licht en geluid, meubels, enzovoort zorgden we bovendien niet alleen voor een positieve wending in ons eigen verhaal, maar vormden we ook voor andere ondernemers een lichtpuntje in deze moeilijke tijden.”

Het plan was er, maar over het volledige concept moest nog eens goed nagedacht worden, bij voorkeur samen met iemand met de nodige kennis en expertise. Op dat moment kwam Tineke Rosseel, oprichter en zaakvoerder van Easybranding in het vizier. Sarah en Tineke ontmoetten elkaar tijdens de babyborrel van Tineke’s zoontje Vic op het domein van Hoeve De Blauwpoorte en het bleek meteen te klikken. Die klik, die zorgde ervoor dat Sarah contact opnam met het team van Easybranding. Niet veel later was de samenwerking een feit.

Oplossing: aangepaste look & feel in lijn met de reeds bestaande merkidentiteit

Een concept zonder een eigen identiteit en een aangepaste look & feel heeft weinig kans op slagen en dus ging Sarah te rade bij het team van Easybranding. Aan de hand van een brainstormsessie kwamen er in eerste instantie heel wat zaken aan bod die hielpen om het algemene plaatje te vormen. “Door verschillende ideeën op tafel te gooien, kwamen we samen tot goeie inzichten over onze doelgroep en zelfs over wie wij als aanbieder van het nieuwe concept precies waren,” legt Sarah uit. “Eenmaal we deze fase voorbij waren, werkten we op dezelfde manier verder aan het concept, bedachten we de naam en slogan, discussieerden we over het logo en de website en pakten we ook praktische zaken zoals het reservatiesysteem aan. Tijdens de brainstormsessie overliepen we samen werkelijk elk aspect van het traject en konden we erna, elk met onze eigen to do’s, heel gericht aan de slag,” besluit Sarah.

Logo ontwerp en branding

Bleu – Fine Food & Lounge: exclusief restaurant en lounge met bar

Met Bleu – Fine Food & Lounge zag op korte tijd een uniek concept het daglicht, waarbij er met 2 tot 10 personen culinair genoten kan worden op de locatie van Hoeve De Blauwpoorte. “Met Easybranding konden we rekenen op de expertise van een lokale en betrouwbare partner, waarbij snelheid en flexibiliteit belangrijke factoren waren,” aldus Sarah. “Het team van Easybranding snapte meteen waar we naartoe wilden en zo wist Karen (red: senior brand designer bij Easybranding) dit heel snel te vertalen naar de look & feel van het concept, geheel met eigen aangepaste huisstijl en logo. De website kwam in de bekwame handen van Janne (red: web developer bij Easybranding) terecht en ook dit onderdeel werd perfect volgens onze wensen tot een goed einde gebracht.”

Dankzij het persoonlijke contact met Karen en Janne konden we heel kort op de bal spelen en dat heeft ervoor gezorgd dat we op een korte tijdspanne een volledig nieuwe concept konden uitwerken en lanceren.

Ik ben het team van Easybranding dankbaar voor hun geleverde inspanningen, maar wil graag nog even meegeven dat ook hun aanpak een dikke pluim verdient. Het feit dat je door hen behandeld wordt als een persoon en niet als een nummer – een gekende ‘ziekte’ bij grotere bedrijven – heeft een hele positieve invloed gehad op onze samenwerking,” besluit Sarah.

Op 14 dagen tijd staat de teller van het aantal reservaties bij Bleu op 170, goed voor een 700-tal couverts. De toekomst ziet er alvast rooskleurig uit!

Heb je ook een hoofd vol plannen, maar weet je die niet om te zetten in de praktijk? Plan een gratis brainstorm in en samen brengen we de bal aan het rollen!

Hebben we je benieuwd gemaakt naar wat Bleu – Fine Food & Lounge je allemaal te bieden heeft? Check dan zeker even de website via www.bleu-hdb.be!

 

Hulp nodig bij het opbouwen van jouw identiteit?
Wij begeleiden je graag van A tot Z.

Nieuws

Easybranding werd overgenomen

Easybranding was ‘born to brand’. Al krijg je vanaf nu ‘a brand new feeling’. Op 1 juni 2022 werden alle activiteiten van Easybranding overgenomen door Hummingbirds uit Kortrijk.

Lees nieuwsbericht