De laatste jaren heeft craftbeer een ongekende populariteitssprong doorgemaakt. Van microbrouwerijen tot grote multinationals: bier en vooral dan ‘speciaalbier’ is booming business! De vraag is echter: hoe zorg je ervoor dat net jouw merk opvalt tussen al dat ander hopgeweld? Met een goed product, een stevige storytellingbasis en een mooie visuele identiteit kom je al een heel eind ver!
Combinatie van eigen merken en contract brewing
The Brew Society uit Heule is een brouwerij die enerzijds aan contract brewing doet, met andere woorden dus bier gaat brouwen op maat van de klant, en anderzijds ook haar eigen merk(en) op de markt gaat aanbieden. “Die twee verschillende zaken met elkaar combineren lijkt op het eerste zicht simpel, maar uiteindelijk was het wel iets waar we heel hard hebben moeten over nadenken,” vertelt Björn Desmadryl, eigenaar van The Brew Society. “Je kan ervoor kiezen om twee verschillende bedrijven op te richten, maar dat vonden we zelf wat verwarrend. Vandaar dat we er, na veel intern overleg en discussies, voor gekozen hebben om voortaan beide activiteiten onder één overkoepelende merknaam te verzamelen.”
The Brew Society en Easybranding: een mooie blend met onbepaalde rijpingsduur
Nadat de knoop definitief doorgehakt werd, moest er uiteraard nog grondig nagedacht worden over de overkoepelende merkidentiteit. “De dag van vandaag kan iedereen die dat wil een brouwerij oprichten, maar als je succesvol wil zijn, dan moet je een goed beeld hebben van waar je je bier(en) gaat afzetten en hoe je dat gaat doen,” aldus Björn. “Easybranding heeft ons daarin begeleidt met een mooie tool die ons aan de hand van een leuke, scherpe vraagstelling inzichten gaf over onze gewenste doelgroep. We zijn daarna meteen aan de slag gegaan en zijn het bedrijf gerichter gaan sturen in functie van die nieuw verworven informatie.”
Iedereen kan een brouwerij beginnen, maar je moet je bier natuurlijk ook aan de man kunnen brengen.
Oorspronkelijk kwam Björn eigenlijk bij Easybranding terecht doordat één van zijn klanten op zoek was naar een label voor zijn bier. Er werd gezocht naar een lokale partner en zo kwam het Kortrijkse marketingbedrijf in het vizier. De samenwerking was al snel een feit en dat leidde tot een leuk en fris ontwerp voor het biertje van Björn’s klant.
Geen bier zonder schuim, geen verkoop zonder branding
De eerste samenwerking verliep zo vlot, dat Björn besloot om ook de branding van The Brew Society aan Easybranding toe te vertrouwen. “Met Easybranding zijn we eigenlijk van A tot Z gegaan,” licht Björn toe. “Nadat ze ons hielpen met het uitwerken van de visuele identiteit van The Brew Society, kwam er ook een gloednieuwe website, wat daarna dan weer leidde tot nog een extra website, deze keer voor ons eigen biertje Martha. Bij die laatste website werd er nóg meer aandacht besteed aan het product, aan de visuals en vooral ook aan de storytelling en daar kregen we al veel lof voor.”
“Waar we met Martha aanvankelijk eigenlijk maar één biertje op de markt hadden, werkten we samen met Easybranding een volledige reeks van drie verschillende Martha-bieren uit. Wij zorgden voor de creativiteit op vlak van receptuur en dat werd daarna mooi vertaald naar eigentijdse en aantrekkelijke visuals voor beer labels, t-shirts en zelfs kousen,” glundert Björn.
De samenwerking verliep op het gemak, maar wel heel doordacht, waardoor het er bij de lancering meteen boenk op was en we nu eigenlijk moet spurten om aan de vraag te kunnen voldoen.
De lancering van Martha bleef niet onopgemerkt binnen het wereldje van de mouten en de hoppen en mede door de goeie reputatie op vlak van export kregen Björn en zijn team op een bepaald moment ook een specifieke vraag vanuit China. “In China wordt er blijkbaar aardig wat Belgisch fruitbier verzet, want in 2019 kregen we de opdracht om op contractbasis 6 verschillende fruitbiertjes te brouwen die specifiek bestemd zouden zijn voor export naar China,” legt Björn uit. “Behalve de recepten moest er ook gezorgd worden voor beerlabels die specifiek gericht waren op vrouwen, een opdracht die we met plezier toevertrouwden aan het toevallig ook volledig vrouwelijke team van Easybranding. Op die manier is ‘Fruity Lips’ tot stand gekomen, een fruitbierreeks die in China heel goed draait met als gevolg dat we het merk in 2021 hoogstwaarschijnlijk ook gaan lanceren in België.”
Groeien in coronatijden
In 2019 investeerde The Brew Society sterk in haar marketing en dat heeft in 2020, ondanks de coronacrisis, zijn vruchten afgeworpen. “In 2019 hebben we de Martha-reeks verder uitgebreid en de marketing ervan op punt gezet, waardoor we meer au sérieux werden genomen als brouwerij en op die manier ook ons dealernetwerk fors konden vergroten,” vertelt Björn. “Al die inspanningen hebben er in combinatie met een goed product voor gezorgd dat wij, als één van de weinige brouwerijen, een opmerkelijke groei konden realiseren middenin een crisisjaar.”
“De reden waarom we zo graag samenwerken met Easybranding is omdat ze over het hele traject heen helpen meedenken,” besluit Bjorn. “Ik ben zelf een heel creatief persoon en kom met veel verschillende ideeën op de proppen, die daarna door de mensen bij Easybranding op een doordachte manier uitgewerkt worden. Zij zorgen als het ware voor een structuur in mijn chaos en op die manier verloopt de samenwerking echt top!”
Wil jij graag ook een unieke merkidentiteit creëren voor je bedrijf en de visuele identiteit van je producten tot in de puntjes uitgewerkt zien? Neem gerust contact met ons op en dan kijken we samen hoe we jouw branding kunnen aanpakken!
Hebben we je benieuwd gemaakt naar The Brew Society? Je ontdekt hun website via www.thebrewsociety.be. Het verhaal van Martha ontdek je via www.marthabeer.com.