Home   /    Blog

Een visuele identiteit met de focus op duurzaamheid

Dat het soms ook eens snel moet – én kan! – gaan, dat bewijst het klantenverhaal van GBES. Het merk was er, maar om effectief over te kunnen gaan tot communicatie was er dringend nood aan een visuele lijn met aangepaste merkpositionering. Een grondige briefing en enkele voorstellen later werd alles op twee weken tijd afgewerkt. Snel, zorgvuldig én efficiënt!

Oplossingen bieden voor de milieu-uitdagingen van de 21ste eeuw

Als dochteronderneming van Veolia wil het in 2019 opgerichte GBES, voluit Green Belgian Environmental Solutions, milieu- en energievriendelijke oplossingen aanbieden voor de uitdagingen van vandaag en morgen. Dit doen ze door partnerschappen aan te gaan met overheden, steden of bedrijven en hen te begeleiden bij bijvoorbeeld het leveren van groene energie via warmtenetwerken, biomassa, warmtekrachtkoppelingsinstallaties, enzovoort.

“Ondanks het feit dat we ons merk nog maar recent opgericht hadden, zaten er bij ons wel al een aantal projecten in de pijplijn,” vertelt Cindy Christiaens, marketing analyst bij Veolia. “Om de externe communicatie daarover te ondersteunen, hadden we, zeker naar herkenbaarheid toe, echter nog een pakkende huisstijl nodig. Aangezien ik in het verleden reeds een vruchtbare samenwerking had met Easybranding voor Febetec (red: federatie die de belangrijkste Belgische ondernemingen groepeert die actief zijn in het beheer van technische installaties en de energie-optimalisatie), besloten we ook met dit nieuwe project bij hen aan te kloppen.”

Ontwerp van logo door grafisch bureau Easybranding uit Kortrijk

Strak en zakelijk met een krachtige uitstraling

Na het eerste contact stelde het marketingteam van Veolia een briefing op waarin alle aspecten die aan de nieuwe visuele identiteit gekoppeld moesten worden uitgebreid aan bod kwamen. “Voor ons was het vooral belangrijk dat de herkenbaarheid van de branche – denk: energie, milieu, groen – vertaald zou worden naar een strak en zakelijk logo met een krachtige uitstraling,” aldus Cindy. “We gaven ook zelf enkele ontwerpen mee ter inspiratie, zodat het meteen duidelijk zou zijn waar we naartoe wilden.”

Aangezien onze deadline vrij strak was, gingen ze daar bij Easybranding meteen mee aan de slag en kregen we enkele dagen later al drie uitgewerkte voorstellen in onze mailbox, elk met een aparte presentatie qua positionering.

Ontwerp van huisstijl GBES

Zero (time to) waste: van briefing tot oplevering in slechts twee weken

De drie verschillende voorstellen vielen allemaal in de smaak en aangezien er weinig tot geen aanpassingen nodig waren, was het vooral een kwestie van kiezen. Uiteindelijk werd er na goedkeuring van de aandeelhouders geopteerd voor de versie met een wat jongere uitstraling, zodat GBES niet te stijf, maar wel nog steeds professioneel overkomt. “Het resultaat is een dynamisch beeldmerk dat duurzaamheid uitstraalt: een perfecte match met het imago dat we voor GBES willen creëren,” vat Cindy samen.

“De nieuwe visuele identiteit is een perfecte match met het imago dat we voor GBES willen reëren.

Duurzaamheid: ook op vlak van samenwerking

“De reden waarom we na een geslaagde samenwerking enkele jaren geleden opnieuw voor Easybranding kozen, is omdat ze perfect aan de eisen beantwoorden,” geeft Cindy aan. “Alles verloopt heel vlot, de briefing wordt correct geïnterpreteerd en in principe is er na de oplevering zelfs weinig tot geen feedback nodig. Bij vragen van onze kant kunnen we bovendien ook altijd op de nodige ondersteuning rekenen, zelfs als die vragen niet meteen rechtstreeks te maken hebben met het project in kwestie. Het feit dat ze daarnaast ook de gewenste kwaliteit kunnen afleveren op een heel korte termijn, dat weten we zeker ook te appreciëren!”

Wil jij ook graag een uniek en herkenbaar merk om je externe communicatie visueel te ondersteunen? Neem gerust contact met ons op en dan kijken we samen hoe we jouw branding kunnen aanpakken!

Hulp nodig bij het opbouwen van jouw identiteit?
Wij begeleiden je graag van A tot Z.

Nieuws

Easybranding werd overgenomen

Easybranding was ‘born to brand’. Al krijg je vanaf nu ‘a brand new feeling’. Op 1 juni 2022 werden alle activiteiten van Easybranding overgenomen door Hummingbirds uit Kortrijk.

Lees nieuwsbericht